zondag 26 juni 2011

Kwasten



Op elke beautyblog kom je ze tegen: Make-up kwasten. Is dit handig? Nuttig? Noodzakelijk? Ja, ja en nee. Hier een blog over het wel en wee van de make-up kwast.


Allereerst het punt hygiëne. Wanneer je dag in, dag uit met je (al dan niet gewassen) vingers in je potje oogschaduw aan het prutten bent zullen zich vanzelf enorm veel bacteriën in je make-up verzamelen. Dit kun je een heel stuk verminderen door je make-up aan te brengen met een kwast die je regelmatig schoonmaakt (zie het artikel hier). Zeker producten als crème verzamelen enorm snel een hoop bacteriën dus gebruik hier vooral een spateltje voor om het product uit het potje te halen. 


Ten tweede het punt of het nuttig is. Niet iedereen zal het gebruik van een kwast even nuttig vinden en sommige mensen kunnen prima uit de voeten met hun vingers, de sponsapplicator die je bij je make-up krijgt of met wattenstaafjes. Ikzelf heb gemerkt dat ik het vele malen makkelijker vind om mijn make-up aan te brengen met kwasten. Zeker met een ooglook waarbij ik meer dan 1 kleur gebruik vind ik het een heel stuk prettiger werken wanneer ik een kwast gebruik. Dit omdat ik er vele malen preciezer mee werk dan met mijn vingers (te breed en smeert het product alle kanten op) of de sponsapplicator (veel te korte steel waardoor ik loop te hannessen). Het voordeel van kwasten is dat je precies kunt bepalen hoeveel product je aanbrengt en dat het enorm goed te verdelen en te blenden (mengen met elkaar) is. Hierdoor komt je make-up er een stuk mooier uit te zien. 


Is het gebruik van kwasten noodzakelijk dan? Nou nee. Sommige producten zijn juist prettig om met je vingers aan te brengen (bijvoorbeeld vloeibare foundation voor een natuurlijke look) en niet iedereen vindt het even prettig werken. Bovendien, doe gewoon lekker wat je zelf prettig vindt en wat je zelf mooi vindt, daar gaat het uiteindelijk allemaal om!


Waar koop ik kwasten en welke moet ik hebben? 
Als je voor het eerst kwasten wilt gaan gebruiken raad ik je aan om niet direct dure kwasten te kopen. Kwasten zijn in alle prijscategorieën te vinden, van 3 euro tot 30 euro per kwast. Ook op ebay zijn kwastensets te vinden waarbij je bijvoorbeeld 16 verschillende kwasten voor 12 euro krijgt. Een aantal merken die ik aanraad zijn Essence en de Hema. Vooral de kwasten van de Hema zijn goed verkrijgbaar (bij elke vestiging), ze zijn kwalitatief prima en goedkoop. 
Als je een eerste paar kwasten aan gaat schaffen zou ik toch wel aanraden om te kijken wat je het meest gebruikt qua make-up. Wanneer je vooral bezig bent met oogmake-up zou je eens kunnen kijken naar de oogschaduwkwasten. Koop dan een maat waarvan je denkt "ja, hier kan ik wel wat mee". Dit was in mijn geval een kwast van zo'n 8mm breed.
Doe je vooral veel met foundation en/of blush? Neem dan een kwast mee die hiervoor bedoeld is. Het voordeel bij de Hema is dat er duidelijk op het schap staat aangegeven welke kwast waarvoor bedoeld is. 



Oefen lekker met de kwasten, ontwikkel er wat handigheid in en kijk eens of het wat voor je is :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten