donderdag 2 juni 2011

Perfectionisme

Perfectionisme... Een prachtig woord waarbij ik direct denk "oja, ik moet even mijn spelling nakijken want stel dat ik het verkeerd heb geschreven. En ja hoor, daar is weer dat stemmetje in mijn hoofd: "Je doet het niet goed genoeg". 


Ik noem het de Prima Ballerina in mijn persoonlijkheid en deze dame is niet snel tevreden. Dingen moeten perfect. Áltijd. Ik kan niet zomaar iets gaan doen, nee, het moet van te voren tot in de puntjes worden uitgedacht en ook precies volgens plan verlopen anders is het niet goed. Wanneer dit soort gedrag beperkt blijft tot onder de douche (niemand wil onvoorbereid douchen en tot de conclusie komen dat de shampoo op is) is het niet zo lastig, maar wanneer het je belemmert in je dagelijkse doen en laten wordt het vermoeiend. 


Wanneer mensen mij zien zullen ze (denk ik) niet op het eerste gezicht denken dat ik een perfectionist ben aangezien ik toch best aan de maat ben en niet verschrikkelijk veel aandacht aan mijn kleding besteed. Ook mijn huis is een gezellige troep en ik ben een ramp in dingen op orde houden. Des te meer gebeurt er aan de binnenkant. 
Nieuwe dingen begin ik graag en veel want het is een prachtige manier om met een schone lei te beginnen en dingen "perfect" te doen. Je hoeft geen fouten van het verleden te zien en op te lossen. Nog makkelijker is het om ergens maar weer snel mee op te houden uit angst om fouten te maken of om de fouten, die je onvermijdelijk toch zult maken, te erkennen. 

De stapel begonnen projecten is gigantisch. De stapel afgemaakte projecten beperkt zich tot de middelbare school en uit huis gaan. Zodra er een hobbel(tje) op de weg verschijnt ben ik de eerste om te roepen "kan ik niet!" uit angst om finaal onderuit te gaan. Immers, als ik het niet probeer, dan kan ik ook niet falen. 



Perfectionisme, faalangst, noem het zoals je wilt. Het is iets wat velen van ons in meer of mindere mate zullen herkennen. Op zich een prachtige motivator om ervoor te zorgen dat je je best doet, maar wanneer het een verlammende greep op je krijgt is het niet meer constructief. Op zoek naar dé perfecte oplossing voor dit probleem ben ik al op veel plekken op het internet beland. Diverse boeken zijn verslonden en liggen in imperfecte stapels te verstoffen. Heeft het allemaal niets opgeleverd? Oh jawel hoor, ik ben me er nu van bewust wanneer ik perfectionistisch/faalangst gedrag vertoon en kan dit een beetje plaatsen. Kan ik er daadwerkelijk mee omgaan? Dat nog niet zo ;)


Een van de sites waar ik graag rondstruin is SoChicken. Een plekje op het wereldwijde web waar no-nonsense artikelen staan over diverse psychologische hobbels die je kunt tegenkomen in je leven en hoe hiermee om te gaan. De ondertitel zegt het al: "Praktische tips voor een mooier leven".
Wat ik fijn vind aan deze site is dat het korte artikelen zijn waar handige en bruikbare tips instaan over hoe je kunt omgaan met dingen waar je tegenaan loopt. Neem er een kijkje en lees vooral dit artikel. 


Nu ga ik heerlijk een kopje thee zetten en verder met mijn perfecte lijst van alle nagellak die ik heb en die verder sorteren in een perfecte bak. Om even te compenseren voor deze imperfecte blog ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten