zondag 15 mei 2011

Pimp your kastje

Ken je dat gevoel? Dat je helemaal bent uitgekeken op een meubeltje? En soms kom je iets bij het grof vuil tegen, of bij de kringloopwinkel, wat nét niet je smaak is. 
Een makkelijke oplossing is om een likje verf over een meubel heen te doen, maar met decoratiefolie krijg je weer een heel ander effect. 
Ik pimpte een boring wit kastje tot dit juweeltje: 


Hét grote voordeel van decoratiefolie is dat het verkrijgbaar is in veel verschillende printjes. Deze print heeft een glossy zwarte basis met daarop bloemen van een soort fluweel. Erg mooi!
Als je denkt "ja maar dat is toch heel lastig?" dan heb ik hier een korte uitleg gemaakt. Ik ben niet de handigste wat dit soort dingen betreft en ook mij is het gelukt. Het is vooral een kwestie van gewoon eens uitproberen!


Dit is alles wat je nodig hebt. Het kastje vond ik in het portiek van mijn flat, klaar voor het grof vuil. Bij kringloopwinkels en op marktplaats staat het vol met dit soort kastjes. Ook kun je met deze folie bijvoorbeeld je bureau pimpen.

De decoratiefolie heb ik gekocht bij de Praxis voor 10.99 per rol. Hier zit een meter op (van 45cm breed en ik had ruim 1,5 rol nodig voor dit kastje. 

Stap 1
Als eerste moet je ervoor zorgen dat je kastje goed schoon is. Gebruik hiervoor een sopje en laat het goed drogen. Je kan eventueel het kastje nog wat opschuren zodat de folie goed hecht, maar dat heb ik in dit geval niet gedaan aangezien ik dit kastje niet erg veel gebruik. Wanneer je bijvoorbeeld een map of een tafeltje gaat bedekken zou ik wel eerst de boel licht opschuren zodat de folie beter blijft zitten en dagelijks gebruik beter overleeft.

Stap 2
Nu ga je de losse onderdelen van je kastje verwijderen. Ik wilde graag het deurtje eruit halen omdat dit het beplakken veel makkelijker maakt. Helaas had ik de pech dat dit niet ging met mijn kastje. Wel kon ik de knop aan de voorkant van het deurtje eraf schroeven.



Stap 3
Tijd voor het beplakken! Wanneer je de rol folie openmaakt zal je ten eerste merken dat de rol graag opgerold blijft. Dit wordt wat minder als je hem (net als een poster) uitgerold met wat zware dingen erop even laat liggen. 


1: Als eerste ga je dus de folie op maat knippen. Doe dit met een centimeter ruimte aan alle kanten over, zodat je niet tekort gaat komen zometeen. Een extra stukje eraf knippen is makkelijker (en goedkoper!) dan het overnieuw doen.
2: Vervolgens plak je de folie vast op de bovenkant van je kastje. Dit doe je door de achterkant van de folie af te halen en het langzaam vast te plakken. Let erop dat het goed recht is! Pak nu de zachte doek en wrijf hiermee vanuit het midden de luchtbelletjes onder de folie eruit. 
Overigens staat er op de achterkant van de folie een uitgebreide uitleg. 
3: Wanneer je de eerste rand van de folie om het kastje hebt omgevouwen zul je zien dat je een raar hoekje krijgt. Dit los je op door de folie een stukje in te knippen en dan pas het randje om te vouwen.
4: Hierna kun je de andere rand omvouwen en strak aanstrijken met de zachte doek.

Beplak nu alle zichtbare kanten van je kastje op deze manier. Ik heb de achterkant en onderkant niet gedaan want deze zijn bij mij toch niet zichtbaar.


Je zult nu wat kleine randjes overhebben die nog niet beplakt zijn met de folie. Pak hiervoor de stukken folie die je overhebt en beplak de randen op dezelfde manier als de rest van het kastje.


Wanneer je (zoals in mijn geval) hoekjes hebt waar je met geen mogelijkheid bij komt met de folie zul je witte plekjes overhouden (foto 1). Dit heb ik opgelost door een stift van POSCA te pakken. Dit zijn acrylverfstiften die erg goed dekken en waar ik helemaal verliefd op ben. 
Op foto 3 zie je dat er niets meer te zien is van het witte stukje.




Klaar!! De knop van het deurtje is nog blauw in dit geval. Misschien dat ik deze nog opschuur en van een leuk kleurtje voorzie. Misschien dat ik hem blauw laat. Al met al ben ik nog geen 2 uur bezig geweest en heb ik een erg leuk kastje voor in mijn huis. 
Dit was mijn eerste keer dat ik met decoratiefolie werk en het is mij verschrikkelijk meegevallen!

Hebben jullie wel eens iets gepimpt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten