zondag 7 augustus 2011

Slaapproblemen...

De mensen in mijn omgeving weten het al jaren: ik ben een slechte slaper. Als het even kan zit ik tot 4/5 uur op en kom ik er om 2 uur 's middags pas uit. De afgelopen weken is mijn ritme echter nog veel verder verschoven en de afgelopen dagen val ik niet voor 9 uur 's ochtends in slaap. Fijn dat ik overdag geen vaste dagbesteding heb, maar dat zorgt er ook niet voor dat ik genoeg druk heb om daadwerkelijk op tijd mijn bed uit te komen.  Een extreem geval van avondmens zijn of zit er meer achter?


Ik weet vrij zeker dat er meer achter zit want ik slaap overdag wel iets, maar zodra mijn computer, tv of boek weg is begin ik als een malle te piekeren over alles wat los en vast zit. Uiteraard zal ik dus iets moeten doen aan deze achterliggende oorzaak en daar ben ik ook al mee bezig. Neemt niet weg dat een deel van me rot voelen veroorzaakt wordt door het slechte en onregelmatige slaappatroon wat ik heb. Het is namelijk een heerlijk vicieuze cirkel: piekeren ---> slecht slapen ---> me rot voelen ---> overdag slapen ---> nog rotter voelen/piekeren ---> nog slechter slapen etc.


Nu kan ik aan de slaappillen gaan, maar ten eerste ben ik niet zo van de medicatie (ik slik al genoeg..) en ten tweede lost dat het achterliggende probleem niet op. 


Tijdens mijn nachtelijke struiningen online (het is nu bijna 5 uur in de ochtend haha) kwam ik deze cursus van de Teleac tegen genaamd "Beter slapen?  Doe-het-zelf!"
Onder het mom "niet geschoten, altijd mis" ben ik eens gaan kijken en ik heb besloten om me er maar aan te wagen. De eerste week staat in het teken onderzoeken wat je slaapritme is en de eerste stap zetten in beter slapen, nl met een positief en rustig gevoel je bed in gaan door 30 minuten voor het slapen iets fijns en rustigs te doen.


Ik ben het echt zat om elke dag/nacht rot te slapen, moe te zijn, wakker te liggen en me rot te voelen hierover. Tijd om er iets aan te doen! Iemand nog tips?

4 opmerkingen:

  1. Oh wat ontzettend vervelend. Het is wel extreem als je soms de hele nacht gewoon niet slaapt. Bij mij heeft het een tijdje gewerkt om met een leuke serie in slaap te vallen. Friends of Will & Grace ofzo, gewoon op de TV en dan met het geluid van de TV in de achtergrond in slaap vallen. Niet de beste oplossing maar ik had ook het probleem dat ik in een stille kamer niet in slaap kon vallen, dan ging ik ook aan van alles denken.

    Ik hoop dat je een beter slaapritme kan vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik val meestal ook met een serie of een boek in slaap, dat scheelt inderdaad al de helft ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alsof ik mezelf hoor praten. Ik heb daar ook al jaren last van. Soms heb ik een goed ritme (als ik idd een vaste/langdurige dagindeling heb. En als ik dan weer een dag vrij heb BAM ben ik weer tot 4u ofzo wakker.
    Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik waarschijnlijk ADD heb, binnenkort wordt ik onderzocht (dat 'piekerhoofd'/niet kunnen slapen/niet vroeg kunnen opstaan/etc is echt iets van ADD). Misschien kun je er even naar kijken? Ik ken je natuurlijk nog een beetje van vroeger en t zou best kunnen (zonder er hier te diep op in te gaan).

    Wat trouwens echt een wakkerhouder is is de pc. Ik kan daar uuuuuuren achter zitten. Maar als ik bv. een boek lees of tv kijk val ik veel eerder in slaap. Misschien iets met licht (scherm) en daardoor wakker blijven? Geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook zo'n probleem :
    ik val in slaap voor tv, en dan ga ik naar mijn bed om te slapen opmdat ik dan "doodmoe" ben, maar eens in mijn bed kan ik niet slapen en lig ik tot 4-5uur wakker... Heel vervelend!

    BeantwoordenVerwijderen